Revue-spektakel Holtum
“Hoogspanning”door het Holtums Theatergezelschap

HOLTUM –

Het gemeentehuis in Holtum stond afgelopen weekeinde op z’n kop toen daar met volle zwier de revue hoagsjpanning opgevoerd werd. Dit jaarlijkse hoogstandje van het Holtumse Theatergezelschap was een lust voor het oog en oor, kortom zintuigstrelend, getuige de vele lachsalvo’s en ovaties.
Niet minder dan 65 medewerkers, onder de bezielende en professionele regie van Toine Mertens, maakten er een ruim drie uur durende happening van. In de ambiance van juweeltjes van decors, met prachtige lichteffecten en kleurrijke kostuums werd het kunstig opgebouwde programma op sublieme wijze aan elkaar gepraat door John Stoffels. Geholpen door zijn uitstekende mimiek en dictie maakte hij van zijn rolfiguur een zeer in de smaak vallende creatie.
“Vream Volk”, geschreven door Leny Keularts was een leuke binnenkomer want de zaal stond al meteen onder hoogspanning vanwege een kostelijk tumultueus gebeuren op het Holtumse spoorwegstation. In de sketch “Houtum bie nach” van de zangeres en actrice Anny Kerstjens deed een louche gezelschap de spanning nog wat opvoeren om zich te ontladen in het tafereel “De Seance” van de componist, zanger en acteur Jacques Stel, waarbij een opgeroepen geest voor heel wat trammelant zorgde. Ook het nostalgisch lied “Ut auwt Kloaster” mocht er zijn. Met de imposante potpourri Zigeuners, waarin het jonge meisje Serena Stel haar debuut maakte, werd het gedeelte voor de pauze op spetterende wijze afgesloten. Na de pauze werd er de sfeer andermaal opgevoerd met de Holtumse schlager Bie Janse höbbe ze geite. In de erotische sketch Iessalon Pizzeria Franco gaf weer Jacques Stel een knap nummertje acteren weg. Tijdens de opvoering van de “easte huweliksnach” werd het publiek razend enthousiast.
Het mooie zang – en muzieknummer, waarin alle onderdelen van het spektakelstuk nog eens de revue passeerden, vormde de apotheose. Het revue orkest onder leiding van Laurens Heydendael zorgde met prettig in het gehoor liggende muziek voor een smaakvolle garnering en voor de nodige schwung. Dit geldt evenzeer voor het revuekoor onder leiding van John Wauben met zangarrangementen van Wim Wakers. Van deze stijlvolle culturele prestatie vinden op donderdag, vrijdag en zaterdag heropvoeringen plaats. Alleen voor de uitvoering van donderdag zijn misschien nog enkele kaartjes verkrijgbaar.

Bron: De Limburger
Door: Jan Nelis