Elske kan spanning niet verhelpen.

HOLTUM – De beste remedie tegen spanning voor de première? Drie
ijskoude Elskes. “Alhoewel, spanning weg …. Dat viel ook wel mee hoor. De
zenuwen waren er nog steeds, terwijl ik normaal niet eens een druppel alcohol
drink.”

Hub Sanders voorzitter van de Houtumse Revue uit Holtum, laat zich daarom niet meer zo snel gek maken. De revue in het kerkdorp van Sittard-Geleen staat immers als een huis. Ook dit jaar waren de zeven voorstellingen in een mum van tijd uitverkocht. Toeschouwers uit de hele regio weten de weg naar gemeenschapshuis De Oude School in Holtum te vinden. “We hebben zelfs al mensen uit Rotterdam en Helmond over de vloer gehad”, vertelt Hub met gepaste trots. “Ik durf best te zeggen dat wij in de loop der jaren een goede naam hebben opgebouwd. Liefhebbers van de revue komen graag bij ons terug.”

Sanders is al jarenbij het gezelschap betrokken. Hij is niet alleen voorzitter, maar tevens decorbouwer, toneelmeester en ook nog zanger. “We vormen een heel hechte groep. Doordat we al zolang samen zijn, kunnen we terugvallen op een brok ervaring.”

De Houtumse Revue bestaat 25 jaar en is toe aan de 24ste editie, die de titel Bekiek ut mèr heeft meegekregen. Op het programma staan vijf sketches die zich onder meer
afspelen in een gemeentehuis, de keuken van een restaurant, de woonkamer en een
gemeenschapshuis. Ook is er een mini-musical, die de bezoekers meeneemt naar de
vijftiger jaren. Nostalgie neemt sowieso een belangrijke plaats in. Dat blijkt uit een lied waarbij de mooie en minder mooie kanten van Limburg aan de kaak gesteld worden. En dat het publiek de variatie in het programma weet te waarderen, blijkt wel uit het gegeven dat de komende twee weken ruim twaalfhonderd mensen naar Holtum komen. “Daarmee zit het gemeenschapshuis helemaal vol. We bouwen in de zaal
zelfs een tribune. Daar kunnen tweehonderd bezoekers zitten.”

Opvallend is het wel dat het merendeel van de belangstellenden niet uit Holtum zelf komt. “Dat is uit de voorverkoop gebleken. Maar dat heeft er niets mee te maken dat de bezoekers van revues vaak meer voorstellingen in de regio bezoeken. Dat doe ik zelf ook. Per seizoen zie ik zo’n tien revues. Je moet vooral liefhebber zijn van deze vorm toneel zijn” De Houtumse Revue neemt in de gemeenschap van Holtum een belangrijke positie in. Met ruim tachtig leden is het een van de grootste verenigingen in het dorp. “Wat is er zo leuk aan de revue? Dat is eigenlijk heel simpel. Het plezier
dat we hebben vóór de voorstellingen. Dat is zo’n leuke tijd. Vanaf september zijn we heel intensief bezig met repeteren, het bouwen van decors en het vervaardigen van de kleding. Eigenlijk is het een hobby voor met name de donkere maanden. Want in januari is alles voorbijen dan wordend de dagen weer langer . In de lente en zomer kun ja dan andere dingen doen. Ik vind dat wel prettig”.

In die periode wordt er wel nagedacht door de tekstschrijvers over items voor de nieuwe revue. “Ik kan niet ontkennen dat ideeën van andere revues worden overgenomen. Dat is normaal. Het is echter niet de bedoeling om een sketch van een andere revue na te spelen. De basis staat er wel, maar vervolgens is het aan de tekstschrijvers om er eigen versie van te maken. Een eigen gezicht. Daar gaat het tenslotte om.”